torsdag 15 oktober 2015

Rosa kanoten flyttar tillbaka

Hej igen.
Jag har flyttat tillbaka hit, till Rosa Kanoten. Det har runnit mycket vatten under broarna sedan senaste inlägget 2012. En sak är att jag har fått en man och en son och en villa. Jag kan skriva mycket om det här att bli mamma, särskilt när det inte går som man trott. Men det tar vi en annan gång.

Men det har varit en resa. Min son är 2,5 år nu, och för mig har det verkligen inte bara varit att "komma tillbaka starkare" efter graviditeten. Verkligen inte. Han föddes mycket för tidigt och hela första året var en sörja av kräk, matnings-sonder och läkarbesök. Sedan blev det för mycket jobb, för lite sömn och dåligt samvete för att jag drog iväg på egen hand för att träna. Sen kom dagisförkylningarna som avlöste varandra. Och sen blev det skador: hälsporre och ont i höften. Och som kronan på verket en cykelkrasch med hjärnskakning.

Men nu börjar jag känna att jag är på väg tillbaka. På riktigt. Hoppas jag.

Min man kläckte idén igår kväll: Styrkepröven. Trondheim - Oslo. 54 mil på cykel. Ja, varför inte, tänkte jag. Och kände igen mig själv.

Hej, Anna! Välkommen tillbaka!

söndag 26 februari 2012

Häng med!

Nu drar Rosa Kanoten vidare, och flyttar till www.annapernestal.se. Det blir samma gnista, samma författare, lika roligt, kanske lite mer svett och något mindre rosa.

Häng med!

lördag 25 februari 2012

tack min goda mor!


Idag bugar jag ödmjukast för mor som, via vissa omvägar, infört Havtorn i mitt liv. Hon har varit ute i buskagen längs den karga kusten i norra Uppland och slagits mot de upp till åtta centimeter långa lansettliknande taggarna på havtornsbuskarna.

Havtorn är gott, ballt och nyttigt.

Havtorn (Hippophaë rhamnoides) har bär som är små och orangea och innehåller mängder med nytta vitaminer, B12 (och en hel rad andra B-vitamin), E-, K-, A-vitamin, pantotensyra, folsyra, och bioten. Och sist men inte minst massor C-vitamin (ca 200-600 per 100g. Apelsin innehåller ca 50mg/100g).

Dessutom är det GOTT med havtorn. Jag är dem på yoghurt och mixar dom med jordgubbar till pannkakor. Tänker att det här gör mig till en frisk och stark människa och glad människa.

I Finland är det stort med havtorn. Där finns det till och med havtorns-premiär. Ungefär som vi har kräft-premiär i Sverige. Havtorn är godare än kräftor.

fredag 24 februari 2012

Utanför boxen

Det är fredag. Fredag betyder intervallpass löpning.

Idag har jag ingen som helst lust på intervallpass löpning. Framför allt huvudet vill inte. Orkar inte fokusera. Oftast är ett tufft intervallpass det bästa jag kan göra när huvudet är mosigt på fredag eftermiddag. Men inte idag.

Hjärnan börjar processa. Jag har två löppass och ett cykelpass att klara av innan den här veckan är slut. Bra idé 1: jag kan ju springa distanspasset idag istället. Kreativt!!

Hjärnan fortsätter processa. Funderar över resan hem till mamma i helgen. Undrar över hur glad hon kommer vara i att jag tar med trainer och cykel och sätter mig i hennes vardagsrum och trampar. Och inte minst hur jag ska lyckas knöla in cykel och all annan packning som ska fraktas. Bra idé 2: jag kör trainerpasset idag, innan jag åker till mamma. Kreativt!!

Jag känner mig verkligen som en forskare som upptäckt nåt stort, som innovatören som upptäckte det där som förändrade världen. Jag känner mig utanför lådan. Men det enda jag har gjort är att frångå mina rutiner en liten, liten smula.

Rutiner är nog bra. Det skapar en rytm och en trygghet. Och framför allt en frihet när man ändrar på dem. Nästan lite som att ha varit sjuk och bli frisk.

torsdag 23 februari 2012

en bra kompromiss

Petter Northug har ont i magen och Sveriges kronprinsessa har fått en dotter. Snön smälter och jag funderar över var jag har parkerat bilen. I hallen växer berget av träningskläder och smutsiga handdukar. I sovrummet tar trainern upp all ledig plats. Diskmaskinen är inte tömd och jag har inte hunnit boka någon ny tvätt-tid.

Men det gör inget. För jag har ett avtal med mig själv: tränar jag så är jag ursäktad för att hålla en viss ungkarlsnivå på mitt hushåll. En mycket bra kompromiss med mig själv.

Disken kommer stå kvar. Så jag drar och simmar en stund istället.

tisdag 21 februari 2012

Det behöver inte vara så svårt

Styrketräning är viktig. Den är viktig för människor som sitter mycket på dagarna. Den är också viktig för triathleter och andra uthållighetsidrottare för att vi inte ska gå sönder. Faktum är att den blir viktigare och viktigare ju äldre vi blir.

Det kan vara svårt att få in sin styrketräning på schemat. Om man ska springa ett lopp är det lätt hänt att man prioriterar löpningen, om man ska köra ett motionslopp på skidor är det vanligt att man prioriterar skidåkning. Och så vidare. Och så blir man skadad eller får ont i ryggen för att styrketräningen inte fick plats. Jag vet hur det är.

Men hörrni. Det behöver inte vara så svårt. Kör hemma. I källaren. Eller vardagsrummet. Med det som råkar finnas till hands. Med ett liggunderlag, en slägga, ett spett och en hink gräsmattegödsel kan man knåpa ihop ett riktigt bra träningsprogram.

Kör hårt!


måndag 20 februari 2012

Effekten, kom ihåg effekten!


Idag var det cykeltest hos Pål på Keep Going på schemat. Ett cykeltest, och sen skulle vi analysera puls, kadens, effektutveckling, rundtramp, och kraftfördelning och vinkel då jag ger max kraft. Underbara data för en ingenjörsnörd som jag. Det var bara den lilla detaljen att förs skulle jag generera datan, alltså genomföra testet. Alltså: cykla så hårt jag kunde under 30 minuter. Maximera snitt-effekten under 30 minuter. Helst så jämt som möjligt. Ju bättre genomfört test, desto bättre underlag för träning och utveckling förklarar Pål.

Pål är snäll och duktig och systematisk, men jag var ändå nervös innan vi börjat testet. Jag vet att jag brukar vara rätt bra på att hitta rätt belastning. Men nu var jag helt nollställd, kunde innan testet inte alls tänka mig hur det skulle kännas.

Jag trampade på. Efter tre minuter sa Pål en kommentar som kunde tolkas som "du har gått ut för hårt". Efter fem minuter igen "du ligger väldigt högt". Efter tio minuter visste jag att jag hittat rätt från början. Jag skulle hålla i 30 minuter, och kanske i 31, men inte så himla mycket längre.

Det gick bra. Det var oerhört inspirerande! Det var kul att se grafen som visade på bättre rundtramp när jag verkligen försökte öva rundtramp. Det var fascinerande att se kraftfördelningen mellan benen. Är du cykel nörd eller känner någon kan jag rekommendera en sån här analys. Är personen i fråga dessutom barnsligt förtjust i data och siffror kommer lyckan bli total. Nu ska jag träna och bli ÄNNU bättre på rundtramp. Och ÄNNU starkare i benen.